De twee belangrijkste en meest in het oog lopende veranderingen in de kerkzaal zijn de dwarse opstelling van de nieuwe stoelen, richting het noord-raam ipv richting het orgel en de introductie van de kleur groen als hoofdkleur voor het nieuwe interieur.
Daardoor zingt de gemeente niet langer tegen het orgel in en kijkt naar het licht, dat nu op ‘natuurlijke’ wijze de kerkzaal en een speciale ruimte voor een stilt hoek- gedachtenisplek verlicht. Het liturgisch centrum is eveneens beter verlicht en biedt veel ruimte voor flexibel gebruik zonder dat het veel oppervlak kost.
De hoofdtoegang tot de kerk blijft waar deze nu is, alleen worden in het tochtportaal een nieuwe miva toilet voorzien en een nieuwe garderobe.
Vervolgens wordt op een wat verhoogd deel, voorzien van groen tapijt (vanwege de akoestiek) een ruimte gecreëerd voor bijvoorbeeld exposities of kleine bijeenkomsten. Via een trap en een hellingbaan betreedt men de kerkzaal. Hoewel opener van karakter kan deze voorruimte functioneren als nartex: de voorhal van vroege kerken die bedoeld was voor catechumenen en penitenten, of voor pelgrims die hier moesten omschakelen van de profane wereld naar het heilige. In de oude kerk werden in die hal de scheppingsverhalen t/m Noach afgebeeld, later dikwijls het Laatste Oordeel. Een expliciete ruimte voor kunst dus.
De stoelen opstelling in de kerkzaal kan gemakkelijk aangepast worden voor bijvoorbeeld concerten of speciale (drukbezochte) diensten. Aardig van de nu gekozen opstelling is dat de zijtoegangen van de kerkzaal opnieuw kunnen worden gebruikt. Aan de noordzijde bijvoorbeeld tijdens begrafenissen, om een kist eenvoudig in het liturgisch centrum te kunnen plaatsen. Aan de zuidzijde om de toegang tot de stiltehoek voor dagelijks (?) bezoek mogelijk te maken. Vooral voor degenen die niet graag pontificaal door de hoofdingang en kerkzaal lopen.
Op zoek naar een geschikte basis kleur voor het interieur kwam ik terecht bij groen. In mijn beleving zou het een frisse, opvallende kleur groen moeten worden, voor een deel van de vloerbedekking en de bekleding van de stoelen. Groen kan dan bovendien terugkomen in het plafond. Ook kan groen mooi samen met de anthraciete kleur van de vloer in de kerkzaal en de beoogde meubelstukken van roestvast staal. De hele ruimte zal er danig door opfrissen. Traditioneel wordt Paulus afgebeeld met een (donker) groene mantel. Groen en dan met name de lichte groen is uiteraard ook de kleur van nieuw leven en van de meeste, gewone, zondagen van het kerkelijk jaar.
Tussen de kerkzaal en de nevenruimten is een reeks van kasten voorzien, als buffer tussen beide (geluid). Er worden twee nieuwe toegangen gemaakt en een verplaatst. De predikanten beschikken over een aparte kamer.
[:en]
Herinrichting Pauluskerk Breukelen
De twee belangrijkste en meest in het oog lopende veranderingen in de kerkzaal zijn de dwarse opstelling van de nieuwe stoelen, richting het noord-raam ipv richting het orgel en de introductie van de kleur groen als hoofdkleur voor het nieuwe interieur.
Daardoor zingt de gemeente niet langer tegen het orgel in en kijkt naar het licht, dat nu op ‘natuurlijke’ wijze de kerkzaal en een speciale ruimte voor een stilt hoek- gedachtenisplek verlicht. Het liturgisch centrum is eveneens beter verlicht en biedt veel ruimte voor flexibel gebruik zonder dat het veel oppervlak kost.
De hoofdtoegang tot de kerk blijft waar deze nu is, alleen worden in het tochtportaal een nieuwe miva toilet voorzien en een nieuwe garderobe.
Vervolgens wordt op een wat verhoogd deel, voorzien van groen tapijt (vanwege de akoestiek) een ruimte gecreëerd voor bijvoorbeeld exposities of kleine bijeenkomsten. Via een trap en een hellingbaan betreedt men de kerkzaal. Hoewel opener van karakter kan deze voorruimte functioneren als nartex: de voorhal van vroege kerken die bedoeld was voor catechumenen en penitenten, of voor pelgrims die hier moesten omschakelen van de profane wereld naar het heilige. In de oude kerk werden in die hal de scheppingsverhalen t/m Noach afgebeeld, later dikwijls het Laatste Oordeel. Een expliciete ruimte voor kunst dus.
De stoelen opstelling in de kerkzaal kan gemakkelijk aangepast worden voor bijvoorbeeld concerten of speciale (drukbezochte) diensten. Aardig van de nu gekozen opstelling is dat de zijtoegangen van de kerkzaal opnieuw kunnen worden gebruikt. Aan de noordzijde bijvoorbeeld tijdens begrafenissen, om een kist eenvoudig in het liturgisch centrum te kunnen plaatsen. Aan de zuidzijde om de toegang tot de stiltehoek voor dagelijks (?) bezoek mogelijk te maken. Vooral voor degenen die niet graag pontificaal door de hoofdingang en kerkzaal lopen.
Op zoek naar een geschikte basis kleur voor het interieur kwam ik terecht bij groen. In mijn beleving zou het een frisse, opvallende kleur groen moeten worden, voor een deel van de vloerbedekking en de bekleding van de stoelen. Groen kan dan bovendien terugkomen in het plafond. Ook kan groen mooi samen met de anthraciete kleur van de vloer in de kerkzaal en de beoogde meubelstukken van roestvast staal. De hele ruimte zal er danig door opfrissen. Traditioneel wordt Paulus afgebeeld met een (donker) groene mantel. Groen en dan met name de lichte groen is uiteraard ook de kleur van nieuw leven en van de meeste, gewone, zondagen van het kerkelijk jaar.
Tussen de kerkzaal en de nevenruimten is een reeks van kasten voorzien, als buffer tussen beide (geluid). Er worden twee nieuwe toegangen gemaakt en een verplaatst. De predikanten beschikken over een aparte kamer.
[:pl]
Herinrichting Pauluskerk Breukelen
De twee belangrijkste en meest in het oog lopende veranderingen in de kerkzaal zijn de dwarse opstelling van de nieuwe stoelen, richting het noord-raam ipv richting het orgel en de introductie van de kleur groen als hoofdkleur voor het nieuwe interieur.
Daardoor zingt de gemeente niet langer tegen het orgel in en kijkt naar het licht, dat nu op ‘natuurlijke’ wijze de kerkzaal en een speciale ruimte voor een stilt hoek- gedachtenisplek verlicht. Het liturgisch centrum is eveneens beter verlicht en biedt veel ruimte voor flexibel gebruik zonder dat het veel oppervlak kost.
De hoofdtoegang tot de kerk blijft waar deze nu is, alleen worden in het tochtportaal een nieuwe miva toilet voorzien en een nieuwe garderobe.
Vervolgens wordt op een wat verhoogd deel, voorzien van groen tapijt (vanwege de akoestiek) een ruimte gecreëerd voor bijvoorbeeld exposities of kleine bijeenkomsten. Via een trap en een hellingbaan betreedt men de kerkzaal. Hoewel opener van karakter kan deze voorruimte functioneren als nartex: de voorhal van vroege kerken die bedoeld was voor catechumenen en penitenten, of voor pelgrims die hier moesten omschakelen van de profane wereld naar het heilige. In de oude kerk werden in die hal de scheppingsverhalen t/m Noach afgebeeld, later dikwijls het Laatste Oordeel. Een expliciete ruimte voor kunst dus.
De stoelen opstelling in de kerkzaal kan gemakkelijk aangepast worden voor bijvoorbeeld concerten of speciale (drukbezochte) diensten. Aardig van de nu gekozen opstelling is dat de zijtoegangen van de kerkzaal opnieuw kunnen worden gebruikt. Aan de noordzijde bijvoorbeeld tijdens begrafenissen, om een kist eenvoudig in het liturgisch centrum te kunnen plaatsen. Aan de zuidzijde om de toegang tot de stiltehoek voor dagelijks (?) bezoek mogelijk te maken. Vooral voor degenen die niet graag pontificaal door de hoofdingang en kerkzaal lopen.
Op zoek naar een geschikte basis kleur voor het interieur kwam ik terecht bij groen. In mijn beleving zou het een frisse, opvallende kleur groen moeten worden, voor een deel van de vloerbedekking en de bekleding van de stoelen. Groen kan dan bovendien terugkomen in het plafond. Ook kan groen mooi samen met de anthraciete kleur van de vloer in de kerkzaal en de beoogde meubelstukken van roestvast staal. De hele ruimte zal er danig door opfrissen. Traditioneel wordt Paulus afgebeeld met een (donker) groene mantel. Groen en dan met name de lichte groen is uiteraard ook de kleur van nieuw leven en van de meeste, gewone, zondagen van het kerkelijk jaar.
Tussen de kerkzaal en de nevenruimten is een reeks van kasten voorzien, als buffer tussen beide (geluid). Er worden twee nieuwe toegangen gemaakt en een verplaatst. De predikanten beschikken over een aparte kamer.